Voor u ligt de 2e Tussentijdse rapportage 2022 (2e Turap) van de gemeente Leidschendam-Voorburg. Hierin wordt gerapporteerd over de status van de beleidsspeerpunten en de besteding van de budgetten van 2022. Het gaat om een inschatting van het hele jaar, die gebaseerd is op de realisatie van de eerste acht maanden.
Speerpunten
Van de drieëntwintig speerpunten ligt de uitvoering van tien speerpunten (43%) op schema. Bij dertien speerpunten (57%) zijn er knelpunten in de uitvoering. De meeste knelpunten leiden tot vertraging, die wordt veroorzaakt door:
- Een langere doorlooptijd van (ruimtelijke) planvorming
- Afhankelijkheden van samenwerkingspartners
- Onvoldoende bemensing van projecten
- Uitstel van wetswijzigingen
- Nieuwe of andere accenten op het speerpunt vanuit de raad
In het hoofdstuk Beleidsspeerpunten wordt de stand van zaken op de uitvoering van de speerpunten toegelicht.
Prog. | Speerpunt | Status |
---|---|---|
T0 | Herstelbeleid | |
T2 | Project Bereikbaar Stompwijk | |
T2 | Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum | |
T2 | Bereikbaarheid Mall of the Netherlands / Doorstroming N14 | |
T2 | Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid | |
T2 | Herprofilering Veursestraatweg | |
T2 | Realiseren parkeerplaatsen en verbeteren bereikbaarheid Zeeheldenbuurt | |
T2 | Toekomstbestendig winkelcentrum De Julianabaan | |
T2 | Verbeteren regionale fietsroutes | |
T2 | Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid | |
T4 | Onderwijshuisvesting | |
T4 | Versterken preventie en de effectiviteit van de jeugdhulp en passend onderwijs | |
T6 | Langer Zelfstandig Wonen | |
T6 | Inburgeraars doen zo volwaardig mogelijk mee aan de samenleving | |
T6 | Minder kinderen groeien op in armoede | |
T6 | Doorontwikkeling lokale team als volwaardig partner binnen de veiligheidsketen | |
T6 | Sociaal Kompas | |
T6 | Decentralisatie Beschermd Wonen | |
T6 | Regiovisie Jeugdhulp | |
T6 | Leidschendam Noord | |
T7 | Lokale energiestrategie uitwerken | |
T8 | Implementatie Omgevingswet | |
T8 | Sociale en middel-dure woningbouw stimuleren |
Financiële afwijkingen
In deze Tussentijdse rapportage lichten we ook de financiële afwijkingen toe. Bij de 1e Tussentijdse rapportage (1e Turap) kwam het saldo van de mee- en tegenvallers voorlopig uit op een voordeel van € 53.000. Dit voordeel wordt door de bijstellingen en nieuwe mee- en tegenvallers verhoogd naar een voordeel van € 6,5 miljoen. De bijstelling heeft voornamelijk betrekking op de extra inkomsten uit het gemeentefonds via de meicirculaire en een bijstelling van de kapitaallasten als gevolg van de investeringen die in 2021 niet zijn afgerond. Daarnaast is er een voordeel op de kosten van Jeugdzorg en de vergoeding voor aanleg van glasvezel. Daartegenover staat een fors nadeel op de bijstandsuitkeringen door tegenvallende inkomsten van het Rijk.
In de tabel hieronder worden de belangrijkste afwijkingen samengevat:
Ontwikkelingen die financieel effect hebben | Voordeel | Nadeel |
---|---|---|
Saldo 1e Turap | 53 | |
2e Turap | ||
Aanleg glasvezel | 440 | |
Bouwleges | 322 | |
Buig budget | 1.560 | |
Curatieve schuldhulpverlening | 80 | |
Dividend Stedin | 225 | |
Groen onderhoud | 108 | |
Huisvesting raad en griffie | 50 | |
Inzet Openbare orde en Veiligheid | 200 | |
Jaarplan Werk en Inkomen | 56 | |
Jeugdzorg Servicebureau Haaglanden | 1.000 | |
Kapitaallasten 2022 | 1.552 | |
Meicirculaire 2022 | 5.960 | 1.776 |
Opleidingsbudget | 75 | |
OZB niet-woningen | 275 | |
OZB woningen | 86 | |
Reserve Dekking afschrijvingen | 563 | |
Reservering prijsindexatie | 303 | |
SPUK-Sport | 285 | |
Toeslagenaffaire | 100 | |
Verkoop voertuigen | 140 | |
Versterking dienstverlening | 300 | |
Wmo | 250 | |
Subtotaal mutaties 2e Turap | 11.097 | 4.609 |
Saldo mutaties 2e Turap | -11.097 | 4.609 |
Saldo 1e en 2e Turap | 6.540 | |
Bedragen x € 1.000 |
In deze rapportage zijn de mee- en tegenvallers ten opzichte van de vastgestelde begroting 2022 in beeld gebracht. Daar waar de afwijkingen structureel van aard zijn, zijn de ontwikkelingen verwerkt in het financieel meerjarenperspectief in de Programmabegroting 2023-2026.
Van planningsoptimisme naar meer realisme
Al diverse jaren is er een kloof tussen de geraamde investeringsuitgaven vanuit het investeringsplan en de daadwerkelijke realisatie. Daarom is er een traject gestart om meer realistische prognoses en opleveringsjaren op te nemen in het investeringsplan. Dat is een uitdaging omdat ambities vaak gepaard gaan met planningsoptimisme en externe factoren ook van invloed zijn. Dit vraagt om een omslag in het plannen van het werk. Er is ook aandacht voor het risico van cumulatie (het stapelen van doorgeschoven projecten en budgetten die de slagvaardigheid belemmeren). Er is in deze 2e Tussentijdse rapportage extra nadruk gelegd op het realistisch ramen van projecten en de investeringsuitgaven, waarvan de eerste effecten al terug te zien zijn en doorwerken in de Programmabegroting 2023. In de volgende P&C-producten komen we hierop terug.
Het college van burgemeester en wethouders van Leidschendam-Voorburg,
Jules Bijl
Astrid van Eekelen
Bianca Bremer
Marcel Belt
Philip van Veller
Jeffrey Keus
Leidschendam-Voorburg, 27 september 2022