2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Bereikbaar Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid | |||
De goede bereikbaarheid is een van de sterke punten van Leidschendam-Voorburg. In Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid is de bereikbaarheid een knelpunt. De gemeente neemt daarom maatregelen om de bereikbaarheid en doorstroming in Leidschendam Centrum en Leidschendam Zuid te verbeteren. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
In 2022 vindt monitoring van de verkeersstromen plaats. De haalbaarheid van een tramhalte bij Overgoo wordt nader in beeld gebracht. |
---|
Stand van zaken:
Voor de monitoring van de verkeersstromen wordt continu gemeten op de Wijkerbrug en Sluisbrug en de data wordt iedere drie maanden gepubliceerd. Eind 2021 vond een nulmeting plaats om de effecten van de DRIPs (Dynamische Route-informatiepaneel) in de loop van 2022 te kunnen bepalen. De nameting vindt plaats in het vierde kwartaal van 2022. Voor de status van de haalbaarheid van de tramhalte Overgoo wordt verwezen naar het speerpunt “Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid”. | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Project Bereikbaar Stompwijk | |||
De gemeente verbetert de ontsluiting en bereikbaarheid van Stompwijk. Hiermee verbeteren ook de recreatieve mogelijkheden, economische kansen en leefbaarheid in de dorpskern van Stompwijk. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
Aanbesteding en realisatie van de herinrichting van de Dr. van Noortstraat. Dit werk wordt in samenwerking met het Hoogheemraadschap Rijnland uitgevoerd (diverse wateropgaven). |
---|
Stand van zaken:
De Veenpoldersweg is conform de bijgestelde projectplanning op 22 juni 2022 opgeleverd en open gesteld voor het verkeer. Voor wat betreft het deelproject Herinrichting Dr. van Noortstraat geldt dat het Voorlopig Ontwerp door de raad is vastgesteld op 5 juli 2022. De 2e helft van 2022 worden voorbereidende werkzaamheden gericht om vanaf 2023 de boven- en ondergrondse werkzaamheden ten uitvoering te brengen. Verwacht wordt dat eind 2022 hiervoor een uitvoeringsplanning op hoofdlijnen is opgesteld. | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Bereikbaarheid Mall of the Netherlands / Doorstroming N14 | |||
De gemeente zet samen met partners als rijk, regio, Unibail Rodamco Westfield en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en bereikbaarheid van de Mall. Gemeente en Rijk willen samen de doorstroming op de kruisingen N14, Heuvelweg en Noordsingel verbeteren. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
In 2022 wordt de verkeerssituatie rond de Mall actief gemonitord. Waar nodig worden maatregelen genomen. Acties voor het project A4 Haaglanden N14 zijn nog niet bekend omdat het nog onduidelijk wat de precieze gevolgen van de stikstofproblematiek zijn. |
---|
Stand van zaken:
De gemeente zet samen met partners als Rijk (RWS), regio (MRDH en Zuid Holland Bereikbaar), Unibail Rodamco Westfield (URW) en de hulpdiensten in op het verbeteren van de doorstroming rondom en de bereikbaarheid van de Mall. | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Verbeteren regionale fietsroutes | |||
Samen met gemeenten werken we in de MRDH aan de ontbrekende delen van de snelfietsroute Leiden-Den Haag (Velostrada) en de fietsroute Pijnacker-Den Haag. Doel is het bevorderen van het fietsgebruik als duurzame vervoerwijze. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
Voor de Velostrada wordt in 2022, na bestuurlijke besluitvorming over het voorlopig ontwerp, samen met gemeente Den Haag gewerkt aan de uitwerking van het ontwerp van de route tussen station Den Haag Laan van NOI en Binckhorst. De herinrichting van het kruispunt Appelgaarde-Populierendreef-Hofzichtlaan wordt voorbereid en de uitvoering start eveneens in 2022. Voor de fietsroute Pijnacker-Den Haag wordt in 2022 in regionaal verband gewerkt aan de uitwerking van het schetsontwerp. |
---|
Stand van zaken:
De inpassing van de Velostrada (gedeelte Binckhorst tot station Laan van NOI) is, met name op Haags grondgebied, ruimtelijk en technisch complex. Daarom heeft het opstellen van het Voorlopig Ontwerp (VO) voor dit tracé meer tijd in beslag genomen. Oplevering van het VO was gepland in de zomer, maar wordt nu vierde kwartaal van 2022. Vervolgens zal het VO worden uitgewerkt tot een Definitief Ontwerp (DO). | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Herprofilering Veursestraatweg | |||
Aanpassen functie en uitstraling Veursestraatweg vanaf kruising Noordsingel tot gemeentegrens als integraal onderdeel van de ontwikkeling van Vlietvoorde, Vliethaven en Schakenbosch. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: Vanaf 2023 volgen de onderstaande activiteiten: De exacte planning is nog niet bekend. |
---|
Stand van zaken:
In juli 2022 is een externe projectleider gestart. Een deel van de in 2022 geplande acties schuiven door naar 2023. Dit jaar wordt een integraal Plan van Aanpak en een participatieplan opgesteld en wordt een bureau geselecteerd voor het verkeerskundig- en milieuonderzoek. De overige werkzaamheden, waaronder het opstellen van een Voorlopig Ontwerp vinden in 2023 en de jaren erna plaats. Uitvoering is in 2025 voorzien. | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Realiseren parkeerplaatsen en verbeteren bereikbaarheid Zeeheldenbuurt | |||
Met de aanleg van de parkeerplaatsen verbeteren we de bereikbaarheid van Leidschendam-Zuid en verlichten we de parkeerdruk voor de Zeeheldenbuurt. De parkeerplaatsen liggen op loopafstand van RandstadRail halte én vlak bij de aansluiting op de A4. Om het gebruik voor de Zeeheldenbuurt te vergroten, is het wenselijk een directe loopbrug te plaatsen. Overdag kunnen zij gebruikt worden als carpoolplaats en P+R locatie voor de RandstadRail halte. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: |
---|
Stand van zaken:
Het project is nog niet gestart vanwege capaciteitsproblemen en prioriteren van andere projecten. | |||
tabele11 | |||
2.1 | Verkeer en Vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Toekomstbestendig winkelcentrum De Julianabaan | |||
De afgelopen twee jaar is de gemeente intensief met vastgoedeigenaren, winkeliers en bewoners in gesprek over de herinrichting van de openbare ruimte in het winkelcentrum Julianabaan. Doel is door een fysieke transformatie een toekomstig bestendig winkelcentrum te realiseren. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
In 2022 worden de volgende activiteiten uitgevoerd: Vanaf 2023 volgt de aanbesteding en uitvoering. |
---|
Stand van zaken:
Bij besluit van februari 2022 heeft de raad besloten om voor het woon-, werk- en winkelgebied een gebiedsvisie op te stellen. De gebiedsvisie richt zich onder meer op het herschikken van de verkeersstromen, de herinrichting en het vergroenen van de openbare ruimte, het realiseren van andere parkeeroplossingen en het – zo mogelijk - toevoegen van functies zoals wonen en een cultuurgebouw met in ieder geval een bibliotheek en theater. Hiermee is de opdracht verruimd en in de plaats gekomen van de oorspronkelijke plannen om uitsluitend de openbare ruimten te herinrichten. | |||
tabele11 | |||
2.2 | Parkeren | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Parkeermaatregelen ten behoeve van Leidschendam Centrum | |||
Een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden zijn belangrijke voorwaarden voor een leefbaar Leidschendam Centrum. Een buurt waar het goed wonen, winkelen en recreëren is. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
Afhankelijk van de te doorlopen procedures wordt naar verwachting de uitbreiding van de blauwe zone in 2022 geïmplementeerd. |
---|
Stand van zaken:
De juridische procedures voor uitbreiding van de blauwe zone zijn afgerond. De blauwe lijnen worden aangebracht en de zone treedt in werking zodra de digitale ontheffingen gereed zijn. | |||
tabele11 | |||
2.5 | Openbaar vervoer | ||
---|---|---|---|
tabele11 | |||
Speerpunt | Status | ||
Beter Openbaar Vervoer in Leidschendam Zuid | |||
Inzet van de gemeente is de bereikbaarheid van Leidschendam Zuid per openbaar vervoer te verbeteren. Een eerste studie laat zien dat een nieuwe tramhalte aan de Overgoo qua vervoerswaarde kan worden aangelegd. |
tableCell11
Acties o.b.v. begroting 2022:
De halte Overgoo inpassen in de gebiedsontwikkelingsplannen van Overgoo en de financiële haalbaarheid onderzoeken. |
---|
Stand van zaken:
Het onderzoek vergt meer tijd omdat er nogmaals naar de vervoerswaarde wordt gekeken als gevolg van de huidige ontwikkelingen in het Openbaar Vervoer (OV) in relatie tot de effecten van Corona op het gebruik van OV. Daarnaast wordt er naar andere ruimtelijke oplossingen gekeken. Naar verwachting zijn de uitkomsten in het vierde kwartaal van 2022 bekend, waarna deze teruggekoppeld worden aan de raad. | ||
tabele11 |
---|